Цікаві ігри для розвитку мовлення!
Розвиток мовлення – важлива складова розвитку дитини. Займатися розвитком мовлення потрібно з перших днів життя немовляти. Слід постійно спілкуватися з малюком, грати з ним в ігри, розмовляти, висловлювати емоції. Доведено, що діти, які не мають в ранньому віці достатнього мовного контакту з рідними, гальмуються у розвитку, їм складніше дається навчання в дошкільному закладі, школі, страждають комунікативні навички. У матеріалах цієї статті мова піде про те, яким чином можна покращити мовлення дитини, адже змусити усвідомлено вчитися малюка віком 5 – 6 років дуже складно. Тому на допомогу прийдуть ігри для розвитку мовлення.
Що таке ігри для розвитку мовлення?
Мовні ігри умовно можна розділити на чотири види залежно від того, на розвиток чого саме вони спрямовані. Існують наступні види мовних ігор.
1. Ігри, що сприяють звуковій, фонематичній корекції. Граючи у них, діти вчаться правильно вимовляти, чути, виділяти звуки мови у складі, слові, реченні.
2. Ігри на граматику. Це правильна зміна слова за родами, числами, часом, узгодження його з іншими словами в реченні.
3. Ігри на розширення і розвиток словникового запасу.
4. Ігри на розвиток зв’язного мовлення.
Деякі ігри для дітей 5 – 6 років
Представлені нижче ігри проводяться під непомітним керівництвом дорослого, який не просто пропонує дітям завдання, а грає разом з ними. Емоційно забарвлені мовні ігри повинні пробуджувати в малюків інтерес, бажання досягти результату, впоратися першим.
Гра «Збери разом»
Ігри з чарівним мішечком дають можливість використання знайомих ігор у нових варіаціях. У мішечок разом з дітьми дорослий складає предмети, маленькі іграшки. Потім пропонує повторити, що лежить в мішечку. Потім дітям дає завдання вибрати на дотик предмети, в яких є буква «М» або будь-який інший звук. Можна скласти в мішечок іграшковий посуд (ляльковий одяг, овочі або фрукти, письмове приладдя) і просити діставати по одній речі, пояснюючи її призначення або описуючи зовнішній вигляд. У грі приймає участь від 2 до 6 дітей. Вона дозволяє розвинути вміння виділяти в словах заданий звук, закріпити узагальнені поняття, уточнити лексичний словник та розвинути зв’язну вимову.
Гра «100 і одне запитання»
У дорослого за ширмою заховані знайомі дітям предмети (ґудзик, кружка, шишка, м’ячик, ложка, стрічка, олівець). Заготовлено близько 60 фішок. Ведучий показує який-небудь предмет, а діти повинні задавати про нього питання. Питання можуть бути різноманітні, але пов’язані з цим предметом. За кожне поставлене питання дитина отримує фішку. Хто збере більше цих фішок, той і переможе. Брати участь можуть до десяти дітей.
Змагальний характер гри активізує і розвиває вимову, змушує швидше думати і допомагає досліджувати предмет з усіх боків за допомогою питань.
Гра «Назви ціле»
Гра проводиться в колі. У центрі стоїть ведучий з м’ячем в руках. Кидаючи м’яч гравцеві, він називає частину будь-якого предмета (ручка, листок, ніжка, колесо). Дитина, повертаючи м’яч дорослому, називає цілий предмет (лялька, зошит, стілець, велосипед). Деякі слова можна повторювати, отримуючи інші відповіді (шафа, дерево, малюк, машина). Участь у грі можуть приймати до 6 дітей одночасно. Вона сприяє швидкості мислення, знайомить малюків з багатозначними словами, розширює словниковий запас, розвиває увагу і пам’ять.
Гра «Назви слово»
Ведучий називає перший склад і кидає м’яч гравцеві. Дитина у відповідь придумує слово: ма – малина, по – поле, су – сушка. Варіант гри – діти називають по черзі всі слова, які починаються з названого складу: за -: замок, зал, завод, затія, забув. Гра продовжується до тих пір, поки не вичерпаються слова. Кількість гравців може бути до 10 або більше. Під час гри діти розширюють словниковий запас, розвивають увагу, швидкість мислення.
Гра «Що до чого»
В цю гру можна грати як у лото. Потрібні будуть картки з малюнками, наприклад, корзина – гриби, вудка – риба, нитка – голка, ваза – фрукти. Картинок може бути як завгодно багато. Перші картинки з пари – у ведучого, другі – у дітей. Під час гри треба підібрати пари. Ведучий говорить: «У мене кошик», відповіді дітей можуть бути різні, адже в кошику можуть бути фрукти і гриби. Перемагає той, хто перший роздасть всі картинки. Якщо грати без картинок, правильні та швидкі відповіді відзначаються фішками. Треба підібрати слова, що пов’язані з цим предметом за змістом. Наприклад, книга – казка, закладка, магазин, читати; ложка – суп, їсти, мити, впустити, помішувати. Можна запропонувати пояснити, як ці слова співвідносяться з названим предметом. Беруть участь у грі від 3 до 6 дітей. У них активізується і поповнюється словарний запас, розширюються уявлення про навколишній світ, розвивається мовлення.
Гра «Підбери риму»
Суть гри зводиться до того, що дітям читають віршик або загадку, але останнє слово в рядку потрібно додати в риму. Наприклад: «Годинникар, примруживши око, він лагодить годинники для … (нас). Кількість гравців необмежена. Гра розвиває почуття ритму, змушує прислухатися до закінчень слів, знайомить з поняттям рими.
Гра «Поїзд»
Для гри потрібно невелике приготування – слід намалювати три вагончики і паровоз на окремих аркушах картону. У вагонів намалювати по три віконця – кишеньки. За розміром вікон виготовити картки з різними птахами, дикими і домашніми тваринами. Щоб визначити в словах потрібний звук, пропонуються картки із зображеннями, в назві яких присутній цей звук. Можливі різні завдання, наприклад, визначити кількість звуків у словах (слова довгі та короткі): пес, кіт; півень, кабан. Можна виділяти кількість складів: в першому вагоні односкладові слова (кіт, бик, вовк), у другому – двоскладові (заєць, курка, півень), в третьому – трискладові (лисиця, корова, ворона). Під час гри ведучий-касир продає квитки в потрібні вагони, куди розсаджують звірів, купуючи квитки за потрібну кількість кружечків (1, 2 або 3). Кількість гравців – від 2 до 6. Гра хороша тим, що варіативна, тобто, грати можна часто. Хороша робота проводиться над словами, закріплюється словарний запас.
Гра «Хто в будиночку»
Потрібно вирізати картонні будиночки з п’ятьма віконцями: чотири в будиночку, одне під дахом. На приголосні звуки підбираються різні картинки (вовк, ворона, корова, сова; заєць, коза, фазан) Картинки можуть дублюватися. На горищі у віконці будиночка в кожної дитини є певна буква. Ведучий бере зі столу картку, називає, виділяючи певний звук. Гравець, у якого ця буква є у віконці, ставить картинку в кишеньку вікна свого будиночка. Якщо ведучому знову потрапляє ця ж картинка, він виділяє вже інший звук. Тоді картинку забирає вже інший гравець. Кількість гравців може бути від 2 до 4. У грі діти вдосконалюють уміння підбирати слова на певний звук.
Гра «Логічний поїзд»
До паровоза чіпляються вагончики з намальованими картинками. Два сусідніх предмети повинні бути чимось схожі. Гравець пояснює, чому він до вагончика приставляє саме цей вагон (однакові за кольором, за формою, по використанню, за смаком). Наприклад, поряд листок і кавун бо вони зеленого кольору, кавун і м’яч – обидва круглі, м’яч та пірамідка – це іграшки. Одночасно в цю гру може грати до 3 дітей. Вона сприяє розвитку логічного мислення, зв’язного мовлення, оскільки гравці повинні доказово пояснювати свій вибір.