Рекомендації для батьків та вихователів: «Виховання толерантності у дітей дошкільного віку»
Виховання толерантності сьогодні є однією з найважливіших проблем. Останнім часом часто виникають дискусії про толерантний світ, так званий світ без насильства і жорстокості, у якому головною цінністю є єдина у своєму роді і недоторкана людська особистість.
Що таке толерантність?
У різних мовах поняття толерантності трактується по-різному:
• в англійській мові — це здатність і готовність без протесту сприймати особистість або річ;
• китайською толерантність означає допускати, дозволяти і проявляти великодушність до інших;
• в арабській мові — це прощення, поблажливість, м’якість, співчуття, терпіння, прихильність до інших;
• у французькій мові толерантність — це повага до свободи іншого, його способу мислення, поведінки, політичних і релігійних поглядів;
• у перській толерантність трактується як терпіння, терпимість, витривалість.
Формування цієї найважливішої якості відбувається вже в дитинстві в умовах сім’ї та освітніх установ, триває протягом усього життя з розвитком освіти. Гра є провідним видом діяльності дитини дошкільного віку. Вона надає можливість такій орієнтації у світі, яку жодна інша діяльність не дасть. Предметом ігрової діяльності є доросла людина, як носій певних громадських функцій, вступає у відносини з іншими людьми, використовує у своїй предметно-практичній діяльності певні правила. Тому вкрай важливо використовувати гру при вихованні толерантності у дошкільному віці. Ігрова діяльність й ставлення дитини до оточуючих – поняття тісно пов’язані один з одним.
Найефективнішими у процесі виховання толерантності є такі форми і види діяльності як:
- музичні заняття та розваги;
- самостійна ігрова діяльність;
- розв’язування проблемних ситуацій під час організованої діяльності з вихователем;
- ігри та розвивальні заняття з психологом.
Ігри та ігрові вправи, спрямовані на:
– розвиток умінь невербального спілкування: «Вгадай-ка», «Улюблений казковий герой»;
– розвиток почуття близькості з іншими дітьми: «Ласкаве ім’я», «Компліменти»;
– розвиток умінь, спрямованих на розпізнавання почуттів інших людей: «Море хвилюється»:
– гармонізацію усвідомлення свого імені, прізвища: «Як можна нас назвати по-різному», «Вгадай, хто це?»;
– розвиток уміння дотримувати дистанцію в спілкуванні: «Стоять і сидять»;
– розвиток вміння розуміти настрій оточуючих: «Що можна зробити для друга»;
– регулювання своєї поведінки: «Витриманий осіб»;
– прояв почуття милосердя, співчуття до інших людей: «Сонечко милосердя», «Добрий лісник»,
Обговорення і програвання ситуацій (проблемних ситуацій), спрямованих на практичне застосування навичок культурної поведінки у грі, на заняттях, в громадських місцях, уміння висловлювати співпереживання і співчуття дорослим і одноліткам.
Етюди і вправи спрямовані на:
– на виховання гуманних та доброзичливих взаємин між дітьми: «Подарунок»;
– виховання поваги до людей різних національностей і рас: «Спиною один до одного», «Хоровод дружби».
Використання художнього слова: віршів, дражнилок, прислів’їв і приказок, оповідань зарубіжних авторів і казок народів світу.
Використання наочних посібників: сюжетних картин, фотографій, ілюстрацій до казок, малюнків, схем і карт.
Продуктивний вид діяльності – малювання на теми: «Автопортрет», «Я і мій настрій», «Моє ім’я», «Квітка милосердя», «Діти планети Земля».
Допоміжний прийом – слухання музики, дитячих пісень, національної музики різних народів.
В дитячому садку поняття толерантність не дається, частіше зустрічаються такі поняття як дружба, співчуття, любов, розуміння і мир.Эти поняття є компонентом толерантності.
У своїй роботі для поліпшення внутрішньогрупових відносин і згуртування дитячого колективу в групі однолітків можна використовувати ігри, які навчають дітей керувати своєю поведінкою і розуміти стан інших людей.
“Ранок радісних зустрічей”, коли вся група збирається разом і вітає один друга.Приветствие сприяє взаєморозумінню,взаємної поваги,задає спокійний і доброзичливий тон.
Кожен день у нас різні варіанти вітань.
Можна вітати один одного, передаючи який – небудь предмет(іграшку, прапорець,квітка і ін.)
Ігри з сердечками
- Гра “Привітання
Передаємо сердечко по колу з того, хто сидить праворуч від мене з такими словами:”Я радий(рада) тебе бачити, а разом з цими словами віддавати частинку свого тепла, доброти і любові”
Можна вітати один одного на іншій мові(сьогодні моя вихованка запропонувала вітатися на в’єтнамською мовою,вона їздила на відпочинок у В’єтнам “Хін Чао-здрастуйте”)
Можна вітати один одного сидячи по – турецьки на килимі.
Можна вітати один одного,зачіпляючи мізинцями.
- Привітання “Сонечко”
У центрі килима розташований коло(сонечко), у кожної дитини свій лучик.И діти по черзі вітаються один з одним,спрямовуючи свої промінчики в ту сторону. кого вони вітають.”Здрастуй, Саша, як добре, що ти прийшов в дитячий сад, я бажаю тобі…”
Потім я звертаю увагу дітей на сонечко, яке у нас вийшло і ми вітаємо його і всіх оточуючих.
Здрастуй,сонце золоте-руки вперед
Здрастуй, небо блакитне – руки вгору
Здрастуй,вільний вітерець – махи руками
Здрастуй, маленький дубок – присідають
Я живу в рідному краю,
Всіх я вас вітаю – руки вперед з нахилом
- Гра “Чарівний клубочок”
Кажу дітям, що це клубочок не простий, він волшебный.Внутри клубочка – чарівні слова. Давайте його размотаем…Діти передають клубочок(всі тримаються за ниточку) і називають один одного ласкавими словами(Настуся, Оленька тощо)Або інший варіант згадуємо ввічливі слова і розмотує клубок(спасибі, будь ласка тощо)
Кожен місяць вчу з дітьми різноманітні мирилки:
Щоб сонце всміхалось,
Нас з тобою намагався зігріти.
Потрібно просто стати добрішим.
і миритися нам скоріше.