Рекомендації для педагогів: «Як підвищити стресостійкість?»

          Стрес (від англ. stress – напруга, тиск)  – неспецифічна реакція організму у відповідь на дуже сильну дію (подразник) зовні, яка перевищує норму, а також відповідна реакція нервової системи.

          Стрес дуже розповсюджене явище в сучасному світі, яке є шкідливим впливом на загальний стан здоров’я людини. Основою виникнення стресу в сучасних умовах життя є синдром розумово-емоційного напруження. Короткочасні емоції переважно не є шкідливими, лише тривалі впливи мають суттєве значення для виникнення нервового напруження. Фактори, що викликають стрес, називаються стресорами. На жаль, у освіті таких вистачає. При постійному виникненні стресових ситуацій формується синдром розумово-емоційного (нервового) перенапруження, який може перейти у хворобу, адже негативним психологічним впливом можна завдати багатьох фізичних вад. Сучасний технологічний процес, соціальні, політичні, екологічні умови життя людини нерідко призводять до виникнення синдрому розумово-емоційного напруження.

Фізіологічний стрес викликаний фізичними навантаженнями, високою температурою, затрудненим диханням.

           Психологічний стрес:

  • інформаційний стрес(виникає в ситуаціях інформаційного перевантаження, коли людина не справляється з завданням, не встигає прийняти рішення в заданому темпі)
  • емоційний стрес (проявляється в ситуаціях загрози, небезпеки, самотності)
  • комунікативний стрес (пов’язаний з реальними ситуаціями ділового спілкування; проявляється у підвищеній роздратованості, невмінні захиститись від комунікативної агресії.

 Стадії стресу:

I – наростання напруги, втрата самоконтролю,

II – власне стрес, «вибух», спустошення та втома,

III – зниження напруги, повернення в себе, почуття вини.

Для того аби уникнути негативних наслідків стресу, слід розвивати стресостійкість, усвідомити можливі ситуації виникнення стресу та їх усунення.

Найбільше стресовим ситуаціям піддаються люди, які працюють в інтелектуальній сфері, оскільки саме розумове напруження стає причиною стресу.

Беззаперечно, професія педагога вимагає значного інтелектуального напруження з метою найкращого викладання освітнього матеріалу, яке, у свою чергу, може спричинити стресову ситуацію. Щодня, використовуючи свій розумовий та інтелектуальний потенціал, вихователь має вміти працювати з дітьми, зацікавити їх слухати, навчатись і засвоювати корисну інформацію. Так, це дуже непросто!

У закладі освіти багато чинників можуть викликати стрес педагога. А якщо до цього додати можливі домашні проблеми та й незадовільний рівень життя у країні, то взагалі складеться велика вірогідність отримати стрес…

      Формування стресостійкості допоможе:

  • подолати негативні наслідки стресових ситуацій,
  • уберегти себе від дезінтеграції та різноманітних розладів,
  • створити основу для внутрішньої гармонії, високої працездатності,
  • визначити успішність своєї діяльності,
  • головне, зберегти власне здоров’я.

Підвищити стресостійкість, зберегти позитивний психологічний стан і зміцнити власне здоров’я можливо за допомогою:

  • релаксації (аутотренінг, медитація, сміхотерапія, кольоротерапія, ароматерапія, йога, творчі спроби самовираження),
  • рекреації (фізкультура, дихальні вправи);
  • катарсису (спілкування з близькими, домашніми тваринами, захоплення мистецтвом).

Це три основні шляхи до психічного, фізичного та духовного здоров`я особистості.

      Сучасна наука також пропонує ряд методів підвищення стресостійкості:

  • соціально-психологічний ресурс (позитивне соціальне оточення);
  • психологічна освіченість і психологічна культура особистості;
  • особистісні ресурси (активна мотивація подолання стресу, сила Я-концепції, самоповага, емоційно-вольові якості, позитивність і раціональність мислення, стан здоров’я та ставлення до нього як до самоцінності тощо);
  • інформаційні та інструментальні ресурси (здатність контролювати ситуацію, здатність до адаптації, інтерактивні техніки змінювання себе та навколишнью ситуацію тощо);
  • матеріальні ресурси (стабільність оплати праці, рівень матеріального доходу, безпека життя);
  • характер і способи подолання стрес-ситуацій.

Отже, здоров’я може бути збережене та зміцнене тільки наполегливою працею над собою, звичкою до самодисципліни та самообмежень. Корисно побудувати власну програму збереження здоров’я та захисту від стресу.

Вам може бути цікаво...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *