Рекомендації вихователям щодо адаптації дитини до дитячого садка
Рекомендації вихователям щодо адаптації дитини до дитячого садка
- Теплий, доброзичливий прийом обумовлює перші враження дитини про дитсадок, її настрій, готовність попрощатися з мамою. Тому важливо, щоб вихователь ввечері тепло прощався з кожною дитиною.
- Налагодженню теплих стосунків сприяють індивідуалізовані звертання. Малюки, які прийшли з сім’ї, не реагують на узагальнене «діти». Але звертатися слід до них, з одного боку, індивідуально, на ім’я («Маринко, ходімо мити ручки»), а з іншого – наголошувати на приналежності до групи, вчити реагувати на звертання «діти» («Дітки, тепер всі сідайте за столики!»).
- Використовувати пальчикові ігри, потішки, забавлянки.
- Забезпечити дітей іграми, у яких задіються кисті рук (наприклад: нанизування на шнур великих пластмасових кульок, кілець, іграшки-пищалки, губки й т.д.). Використовувати їх для зняття емоційної напруги в дітей.
- Підготувати фонотеку спокійної музики для проведення режимних моментів і сну.
- Протягом дня використовувати елементи тілесної терапії (брати дитину на руки, обіймати, погладжувати). Не допускати тривалого плачу дитини.
- Неухильно дотримуватия режиму дня, зміну видів діяльності, сну й прогулянок.
- Якщо дитина погано їсть, недопустимо годувати її силоміць. Якщо не засинає, можна дати іграшку, посидіти з нею, заспокоїти, дозволити не спати, а просто полежати із заплющеними очима.
- У період адаптації дуже важливо проявити максимум терпіння до будь-якого з прохань і навіть вередувань дитини та заслужити її довіру, це – основне завдання вихователя.
- Також важливо пам’ятати про етапи пристосування дітей до нових умов, які настають почергово та змінюють один одного:
1) «шторм» – усі системи організму дитини відповідають бурхливою реакцією і значним напруженням, підвищується збудливість, тривожність, можливе збільшення агресивності або заглиблення у себе. Погані сон, апетит, настрій. Психологічна буря триває від 2-3 днів до 1-2 місяців (в окремих дітей).
2) «шторм вщухає» – дитячий організм шукає оптимальні варіанти реакцій на зовнішні впливи. Дитина продовжує приглядатися до нового оточення, робить спроби долучитися до спільної діяльності, стає більш активною, зацікавленою, врівноваженою. Триває від 1 тижня до 2-3 місяців;
3) «штиль» – організм знаходить найбільш сприятливі варіанти реагування на нові умови життя, режим дня, спілкування. Дитина починає активно засвоювати нову інформацію, встановлювати контакти, брати реальну участь у заняттях. Зменшується захворюваність, стабілізуються сон, апетит, настрій. Триває від 2-3 тижнів до півроку.